Design Festival Liquid Awareness
Het festival wil de huidige ontwerpers meer verantwoordelijkheid gaan nemen, gaan na denken over ontwerpen voor langere duur. De term Immersive is erg in opkomst. ontwerpers zijn steeds meer bezig om het totale plaatje te bekijken van het beleven. Ontwerpers zijn op zoek naar de beste manier om alle zintuigen aan te spreken en zo bezoekers/kijkers/ervaaraders zo veel mogelijk te prikkelen. Immersive betekend letterlijk het onderdompelen van een beleving of gevoel. Je moet het idee hebben dat je even in een zwembad onderwater bent en even kleine details mee krijgt van je omgeving: een overweldigende ervaring. Liquid awareness festival onderzoekt eigenlijk weer de basis van ervaren en grijpt terug naar wat echt is, wat er om ons heen is. Natuur filosoof Erik Brickmann zegt dat we opnieuw moeten leren “Landschaplezen’, terug moeten gaan naar het voelen, lezen met het lichaam en zintuigen. Hij zegt dat we leven in een “beeldscherm cultuur”. We kijken naar de natuur via een scherm of foto. Maar we ervaren letterlijk de echte wildernis niet meer. Door de komst van de social media en smartphones wordt er constant gevraagd om onze aandacht en verantwoording. We zijn niks zonder internet, als je al kijkt hoe erg mensen klagen als het internet voor een avond er uit ligt, want dan kun je niks. Ik geef ze gelijk, want alles gaat tegenwoordig via het internet, bankieren, verzekeringen, belastingen, je sociale activiteiten en ga maar door. Er word constant iets van je verwacht, waardoor er tegenwoordig ook heel veel mensen met zo veel stress rondlopen. Stress is eigenlijk een mechanisme in je lichaam die zorgt dat je voorbereid bent als je een heftige situatie moet ondergaan. Het is dus niet de bedoeling dat je hier constant mee loopt, met alle gevolgen van dien. Mensen raken steeds meer overwerkt en krijgen burnouts. Zoals manuel Castells in zijn boek The rise of the network society zegt: onze cultuur begint te leven in een real virtuality, en noemt deze “space of flows”(ruimte van stromen). Deze lity, en noemt deze “space of flows”(ruimte van stromen). Deze ontwikkeling is eigenlijk ontstaan om tijd te besparen, denk aan de economie, sneller dingen kunnen doen. Maar het is in onze dagelijks leven geslopen, het bied de mogelijkheid om op meerdere plekken tegelijk te zijn, denk aan je mobiele telefoon, je appt, internet, instagramt, je bent op letterlijk niet op 1 plek maar op meerdere plekken, en ervaart het nu niet meer, je bent al bezig met het volgende moment, we leven in een tijdloze tijd. Daarom is het een de ontwikkeling dat komen gaat juist zo goed, immersive design geeft mensen even een eigen moment op een dag, het hoort je mee te nemen in het onderwerp of gevoel. Uit onderzoek blijkt dat je pas echt gelukkig word start met 5 dingen per dag iets voor je zelf te doen. Immersive design gaat over een totaal plaatje, ruimte, kleur, product, zintuigen, interactiviteit. Allan Kaprow was al in de jaren 60 bezig met de kunst vorm installaties. hij organiseerde het zo genoemde “happening”. Deze happenings waren niet van te voren helemaal uitgewerkt maar de kijker veranderd de uitwerking. Deze happenings waren “Once in a lifetime experience”. Tijdens deze manifesten mochten de bezoekers mee doen, aanraken, interacteren waardoor de happening nooit het zelfde kon worden. Deze happenings waren ontzettend populair vanwege dat mensen samen iets beleefde, maar ook hun eigen moment hadden, nooit waren de happenings het zelfde. Door het beeldscherm cultuur,internet, media etc krijgen we steeds nieuwe informatie binnen en zijn we nog nooit zo geïnformeerd geweest als ooit te voren. Voor we naar de dokter gaan “google” we zelf even naar een diagnose. We worden steeds kritischer wat we zien, door dat al het informatie beschikbaar is. We willen een gepersonaliseerde ervaring, dat ons meeneemt, weg haalt van het nu. Allan Kaprow speelde hier al op in. Nu maken vooral kunstenaars gebruik van Immersive installaties, maar hoe kan het ingezet voor producten of diensten? Mensen worden over geprikkeld dat het commerciële ontwerpen niet meer word ontvangen. Hoe creëren wij als ontwerpers die 5 geluksmomentjes van personen.